2015. már 08.

Van értelme a beiratkozási kampányoknak?

írta: Csonka Ákos
Van értelme a beiratkozási kampányoknak?

Február 15-ével véget ért a hivatalos iskolai beíratási időszak. Ilyenkor évről-évre megannyi szervezet, intézmény, magánszemély és iskola népszerűsíti a a magyar oktatást. A Szlovákiai Magyar Pedagógus Szövetség rögtön készített egy összegzést is, miszerint 52 kiselsőssel lesz több a magyar iskolákban, mint tavaly. Ennek mindenképpen örülhetünk.

De jó felvidéki szokás szerint most is voltak, akik fennakadtak a beiratkozási kampányokon, pedig ez valóban olyan ügy, mely mindannyiunk érdeke. Párt szimpátiától, világnézettől, vallástól vagy szexuális beállítottságtól függetlenül.

iyx-c1-620x312.jpg

Voltak, akik kételkedtek benne, eredménytelennek, céltévesztettnek, “gagyinak” vagy éppen feleslegesnek tartották. Több fórumon is eszmecserék, sőt viták alakultak ki. Amik hol építő jelleggel, hol romboló szándékkal ugyan, de mindenképpen hasznosak, hiszen részben általuk is elindult a társadalmi párbeszéd. Ezt pedig értékelni kell.

A felmerült kérdéseket, vitatott részeket pontokba szedve összegeztünk:

  • Miért akkor zajlik a kampány, amikor a beiratkozás folyik? Hiszen, ilyenkor a szülők már eldöntötték, hová adják gyermeküket.

Az időpontnak nagyon egyszerű magyarázata van. Egyrészt, mert rá sem hederítene senki a témára mondjuk júliusban, másrészt közvetlenül a beiratkozások előtti (január 15.) időszakot a karácsony és az évvége jellemzi. A karácsonyfás, mikulásos, jézuskás, csillagszórós és konfettis hangulatban biztosan nem kapna elég teret a téma.

Való igaz, hogy ekkorra már sok szülő eldöntötte melyik iskolát válassza. DE VAN, AKI MÉG NEM. Senki sem vitatja, hogy vannak, akik már a pocakban, sőt már azelőtt határozottan tudják, hogy milyen nyelvű iskolába fog járni a csöppség. De számtalan példa igazolja, hogy vannak, akik még beiratkozáskor, sőt UTÁN sem biztosak a dologban. Mivel az iskolaváltás megengedett, ezért vannak, akik időközben át is értékelik a döntésüket.

10885139_848085435237458_2403278126011652270_n

Kép: Horvátországi Magyar Ifjúsági Közösség

Másik hatalmas tévhit, hogy a kampány csak az épp beiratkozás előtt álló szülőket célozza meg. A médiafelületek és az üzenetek sajátossága, hogy nem csak a célközönséghez jut el, hanem jóval szélesebb körhöz. Olyanokhoz is, akiket közvetlenül nem érint, olyanokhoz, akik még ráérnek erről dönteni, mivel nem iskolaköteles a csemetéjük, de olyanokhoz is, akik még csak tervezik a gyermekáldást, vagy akár akiknek nagyon távlati még ez az egész. Az üzenetek, érvek viszont magként szóródnak szét és ágyazódnak be a gondolkodásba.

A Via Nova ICS 2007-től fejt ki ilyen jellegű tevékenységet, tehát már olyan szülők is döntés elé kerültek, akik 2007-ben még csak nem is voltak áldott állapotban

Olvasd tovább - See more at: http://korkep.sk/cikkek/mindennapjaink/2015/03/05/van-ertelme-a-beiratkozasi-kampanyoknak#sthash.kzDIUBrd.dpuf

Szólj hozzá